Bursa Uludağ Gazetesi
     

Bursa’nın seçimi nasıl olmalı?

Osman GÜRÇAY

Osman GÜRÇAY

24 Haziran Cumhurbaşkanlığı ve TBMM seçimlerinde ülke olarak birçok ilk yaşayacağız.

Cumhurbaşkanının yürütmenin başı olacağı, Başbakanlık unvanının tarihe karışacağı, TBMM ve Parlamenter sistemin yasama ile sınırlı kalacağı, Cumhurun başı ile TBMM nin aynı safta olması durumunda devletin hükümet olacağı aslında çağdaş dünyada pek de örneği olmayan tek adam rejimine doğru gidiyoruz.

İktidar kanadı bunun istikrar ve dinamik refleksler için gerekli olduğunu ifade ederken, muhalefet ise bu sisteme TBMM’nin devre dışı bırakıldığı tek adamlığın demokrasi ayıbı olduğu üzerinden karşı çıkıyor.

Ve bence Cumhurbaşkanı ve Hükümetin Başı olmak için gereken yüzde 50+1 formülünün zorluğu bir yandan ittifaklar oluşturarak barajı fiilen kaldırmasıyla demokrasiye hizmet ederken, öte yandan iki kefede farklı ürünleri toplama işlemi matematiğin dört işlem kurallarına aykırıdır.

Oysa bizim eskiler bu güne kadar işlerine gelmediğinden ve TBMM’ de gruplarına hakim olmak adına Siyasi Partiler ve Seçim Yasalarını Allah’ın kelamı vazedip tek satırını değiştirmemişti.

Bu yüzden TBMM’de Yasama ve Yürütmenin iç içe geçtiği  aklıselimin değil parmak sayısının kutsandığı sakat bir Parlamenter Sistemin değişmesi ya da düzenlenmesi gerektiğini konusunda aykırı düşünen yoktu.

Yeni sistemin en eksik yanı toplumun bütün kesimlerinin bilgisine sunmadan, tartışmaya açmadan, ortak akıl terazisinden geçmeden sadece TBMM’deki sayısal üstünlüğün verdiği güçle kabul edilmiş olmasıdır.

Başka bir deyişle yeni sistemin bu şekilde kabul edilmiş olması eski sistemin sakatlığının ürünüdür.

Siyasi Partiler Yasası ve Seçim Yasası birbirini tamamlayacak şekilde değişmeden bütün sistemler çoğunluk için her şeyin mübah olmasına hizmet edecektir.

Bursa özelinde ise bundan böyle 18 değil 20 milletvekili seçeceğiz.

Geçen dönem Milletvekillerimize şöyle bir baktığımızda tablonun Bursa adına pek verimli ve anlamlı oluşmadığını söyleyebiliriz.

Bursa’nın Ak Partisi

Ak Parti’nin ağabey olarak gönderdiği birinci sırada Mehmet Müezzinoğlu, ikinci sırada Efkan Ala, dördüncü sırada Cemalettin Kani Torun’un yanı sıra Hüseyin Şahin ve Zekeriya Birkan istatistik olarak Bursa tarihinde yerlerini alacaklar gibi görünüyor. Sekizinci sıradan giren Hakan Çavuşoğlu’nun son dönemin Devlet Bakanı olarak gösterdiği performans onu ön sıralara çekecektir diye düşünüyorum.

Ak Parti’nin geçen iki yasama döneminde Bursa’ya verdiği sözler akamete uğramıştır. 2016 da bineceğimiz söylenen YHT nin makro ekonomik şartlara bakıldığında 2020 de bile hayaldir.

Yine acil olarak görülen hastane ve yatak sorunu kangren olma aşamasındadır ama yeni yatırımların bitmesi yine 2020 leri bulacaktır.

Yenişehir Oto Test Merkezi yapımı ve hizmete alımı altı yıllık dizi film olarak yalan rüzgârını geçmiştir.

İlçelerde bile Üniversiteler kurulurken Bursa Uludağ Üniversitesine bir Teknik Üniversite ancak eklenebilmiştir.

Ülkede yapımına ilk başlanan ve en fazla para harcanmasına rağmen hala bitiremeyen bir Stadyumumuz vardır.

Üreten, İstihdam ve Katma Değer yaratan, ülke ihracatının lokomotifi olan Bursa’nın Belediyesi ülkenin en sıkıntılı belediyesi olarak borç batağındadır.

FETÖ’ye açık destek verenler kayırılmaya ve kollanmaya devam etmesinden kamuoyunun ciddi şikayetleri vardır.

Kısacası iki dönemdir Bursa’ya birçok ‘Ağabey’ gelmiş ama güneş doğmamıştır.

Bursa’nın CHP si

CHP açısından bakıldığında ithal yoktur ama içerdeki farklılıkların öne çıkması dışarıda tepkilere yol açmıştır. Özellikle ön seçim iyidir tezi paket  delege sistemi oyları çürütülmüştür. Ön seçimlerde liyakatın yerini mezhep ya da loca aidiyeti üzerinden yapılan ittifaklar almıştır.

Nilüfer ve Mudanya Belediyelerinin performanslarının desteklenmesi gerekirken parti içi çekişmelere kurban edilmesi ve 40 gün sonra seçim varken,11 ay sonraki Yerel Seçimlere zemin döşenmesi ayrı bir çelişkidir.

CHP nin son dört İl Başkanının adaylık sıralamasında seçilecek yerde olmaması ilginç bir tezattır. Genel Başkanı temsil eden seçilmiş kişilerin, delege tarafından hizmet ve liyakat olarak değer olarak görülmemesi partinin yarını için büyük sıkıntıdır.

Bursa’nın MHP’si

MHP Bursa’da ikide sıfırdır. Birinci sıradaki Büyükataman’ın çalışması Genel Merkez odaklı olduğundan Bursa’da bırakın hizmeti kebap yemeye vakti bile olmamıştır. Öte yandan seçimlerde dağlıyım diye caka satan Kadir Koçdemir, caddelerde bile gözükmezken, son virajda savrularak İYİ Parti saflarında kendine yer arama gayretine düşmüştür.

Bursa kimi seçecek?

Vekil sayısının iki artmasına karşın partilerin mevcut vekil sayılarını koruması zor görünüyor. Yani Bursa’da kolay hesap yapma dönemi sona ermiştir.

Barajın ittifaklarla delinmesi sonucunda oyu çöpe gitmesin diye gönüldekini değil önündeki seçenler tercihlerini gönüllerinden yana kullanacaklar.

Bu durumda 20’den pay alacak partilerin çoğalması ile yeni bir Bursa aritmetiği oluşacaktır. İYİ Partinin özellikle Bursa’dan iyi bir pay alması asla sürpriz değildir. Saadet Partisi de yirminin birine adaydır. İttifak dışı kalan HDP de barajı geçerse Bursa’dan bir çıkarabilir.

Kısacası ‘18’ için yapılan üçlü hesap ‘20’ için daha karmaşık çok bilinmeyenli denkleme dönüşecektir.

Bursalı olarak seçilecek yirmi vekilin Bursa’da doğmasa da Bursa’da doyan, Bursa’yı soluyan, Bursa’ya değer katan ve Bursa için kavgayı göze alan kişilerden oluşmasını diliyorum.

Hal böyle olmazsa ve eski tas eski hamam devam ederse yeni gelen genç seçmen kitlesinin ve yapılanmaların mevcutlardan koltuk kapması sürpriz sayılmamalıdır.

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ